Средином 60-их година, Југославија и Румунија започињу изградње хидроелектране „Ђердап“ код Кладова. Са наше стране, ангажовано је неколико фирми на извођењу радова, а једна од њих је била и мариборска „Хидромонтажа“. Због обавеза око извођења пројекта, те великог броја стручњака из Марибора ангажованих на њему и доста честих путовања, у лето 1967. године, „Хидромонтажа“ одлучује да за потребе својих радника купи авион.
Фирма се обраћа ЈАТ-у и овај им предлаже да им уступи на коришћење авион Ан-14 који спада у групу „СТОЛ“ летелица, тј. за полетање и слетање му не треба дугачка и „тип-топ“ уређена писта.
Такође, преко Савезне управе за цивилно ваздухопловство, одређен је човек који је требао да уреди летелиште у Кладову (Антон Рајшп), док је у мариборском аеро-клубу започела преобука са пилотом који је требао да буде стално ангажован на маршрути Марибор-Београд-Кладово и обрнуто.
За веома кратко време је уређено летелиште крај Дунава код Кладова, као и преобука са једним момком у мариборском аеро-клубу. Тај момак се звао Вилибалд Томажич и био је демобилисани војни пилот. Добио је посао и почео да лети…
Јуре Томажич је у Батајници као пилот на Ф-84Г брзо напредовао. Постао је и заменик командира ескадриле. Добио је и скроман стан у центру Земуна, а са Даринком и још једну кћер-Данијелу.
Дивна је већ стасала била за школу. Но за главу породице, оца Јуру, по потреби службе је уследила још једна прекоманда.
Након Загреба, Пуле и Батајнице, ново радно место је Краљево и аеродром Лађевци. Ипак, капетану Томажичу је било жао да опет сели породицу, а нарочито Дивну која је већ кренула у школу и он одлучује да живи одвојено од породице.
Радним данима је у Краљеву, док викендом долази код своје породице у Земун.
Истовремено, док Јуре службује у Лађевцима, његов рођени брат Вилибалд више пута месечно лети на линији Кладово-Марибор за потребе фирме која га је ангажовала.
Субота и недеља, 7 и 8. октобар 1967. године су били прави мали празник у земунском стану породице Томажич.
Мајка Даринка и кћер Дивна, заједно са тек рођеном Данијелом су биле срећне јер је на викенд дошао супруг и отац Јуре.
Задовољство је било још и веће, јер их је током тог викенда посетио брат, девер и стриц Вилибалд.
Уз шетњу земунским Кејом, причу и дружење са чашицом разговора до дубоко у ноћ, викенд је брзо прошао.
У зору 9. октобра, Даринка је испратила на посао мужа и девера. У Краљево и Кладово.
Имали су исте јакне… Оне кожне-пилотске које су задужили приликом завршетка војног школовања. И никада нису сазнали да су их то јутро пред одлазак заменили. Са чивилука у предсобљу, Јуре је скинуо и обукао Вилибалдову, а Вилибалд Јурину...
Аеродром Лађевци, уторак 10. октобар 1967. године. 98. ловачка бомбардерска бригада учествује у тактичкој вежби и изводи бомбардовање земаљских циљева на полигону Овче поље код Куманова. Први излаз је био успешан. Спрема се други излаз…
На писти аеродрома се налазе 4 авиона спремна за полетање. Авијацијско одељење… У првом „Тандерџету" је капетан Томажич, вођа одељења. Као пратиоци у остала три авиона су потпоручници Ратомир Славић и Љубомир Владисављевић. (Трећег пратиоца не знам име.)
Руководилац летења им даје дозволу за полетање и они крећу пут Македоније…
Летелиште крај Кладова, уторак 10. октобар 1967. године. Око 14 сати и након поздрава са колегама на објекту, пут летелице „Хидромонтаже“ креће група од 7 инжињера и техничара те словеначке фирме.
Завршили су своје обавезе и сада журе да се врате у Марибор-својим породицама. Комерцијлани директор фирме Алојз Крижај, вођа пројектног бироа Бого Томше, Ђура Богдановић, шеф тима „Хидромонтаже“ на градилишту, комерцијалиста Алеш Тичар, ВКВ заваривач Цирил Верле и новинар фабричког листа Драго Гајзер, који је у Кладову писао прилог за билтен. До Београда ће са њима и Фрањо Ребершак, директор представништва у Србији. На сурчинском аеродрому ће сипати гориво, а онда ће их пилот, Вилибалд Томажич одвести до Марибора…
Земаљски циљеви-мете на Овчем пољу су збрисани са тла у облаку дима. Јуре Томажич води своје одељење натраг за Лађевце.
Због лошег времена и ниске облачности од контроле летења добијају инструкцију да иду долином Мораве до Варварина, а одатле скрену на запад ка Краљеву и Лађевцима.
Дошавши до Варварина, одељење улази у облак и вођа наређује вертикално пробијање облака ка западу.
Нажалост, у том науму их је "омео" Јухор.
У условима готово никакве видљивости, вероватно дезоријентисани и са малим прирастом висине без обзира на маневар, три „Тандерџета“ ударају у планину и распрскавају се у хиљаде делова. На лицу места гину капетан Јуре Томажич, те вођа и пратиоци, потпоручници Славић и Владисевљевић. Трећи пратилац видевши ватрене лопте испред себе чини маневар разлаза и успева срећом да избегне планину…
Ан-14 полеће из Кладова ка Београду где треба да слети на сурчински аеродром и допуни летелицу горивом, а након тога настави пут Марибора. Маршрута до Београда је релативно проста. Само један прекретни оријентир - Доњи Милановац.
Но Вилибалд пре летења током метеоролошке припреме прави алтернативну маршруту, уколико је Мироч под облацима - а јесте.
Након полетања, скреће неких 30-ак километара јужно од пријављене руте. Међутим, Дели Јован, Велики и Мали Крш су под облацима и у још сложенијој метео ситуацији...
Планина Стол више Бора се и не види.
Није ју видео ни Вилибалд…
Два рођена брата су погинула, сваки у летелици којом је управљао, на раздаљини од непуних 100 километара и у размаку од 2-3 сата…
au
ОдговориИзбришиTuzno bas...
ОдговориИзбришиКако коментарисати.
ОдговориИзбришиУ мојој тридесетогодишњој каријери сам присуствовао па и организовао сахране погинулих колега. Увек је то тужно јер су сви били веома млади и трагично страдали и у миру и у рату.
Читајући ову причу и ја сам, у мојој 71.години, саузу пустио.
Јуре и Вили поичивали у миру и вечна вам слава.
Pročitao sam sve. Jako tužna priča. Slava im!
ОдговориИзбриши